De reden waarom we hier zijn, is natuurlijk onze stage. We
hebben er nog niet veel over geschreven omdat we wilden afwachten. Het heeft
lang geduurd voordat we alle drie gesetteld waren en ons takenpakket kregen. ADAPT
is een voorziening die staat voor: Able, Disable, All People Together. Het
bestaat uit 4 afdelingen: school voor buitengewoon onderwijs, volwassenwerking,
schooltjes in de slums en therapie voor mensen met een beperking. Wij werken in
de school voor buitengewoon onderwijs. De
school bestaat uit 2 afdelingen. Het ene: Bandra is in hetzelfde gebouw als
onze hostel. Er zijn meer kinderen met een beperking aanwezig dan zonder, ook
meer volwassenen lopen hier rond. De kinderen zijn opgedeeld op hun
ontwikkelings- en verstandelijk niveau. De leeftijden komen ongeveer overeen,
maar niet helemaal. De tweede afdeling is Colaba. Dit is bereikbaar met een
busrit van een uur. In het terugkeren doen we er zelfs bijna 2u over door al
het verkeer. Ondertussen kunnen we met de schoolbus naar een punt rijden dat
veel sneller gaat. Daar zetten ze ons af en moeten we de rikshaw nog eventjes
nemen. We sparen iedere keer een dik halfuur uit. In colaba zijn er veel
normale kindjes en enkelen met een beperking. Enkel de ouderen spreken goed Engels.
Het gewone schoolleven is hier helemaal anders dan in
BelgiĆ«. We denken zelfs dat ze het woord ‘structuur’ niet kennen. De
leerkrachten hebben allemaal een timetable, maar niemand houdt zich eraan.
Wanneer de leerkrachten geen zin in iets hebben, doen ze ofwel iets anders
ofwel helemaal niets. De break en lunch wordt vaak veel vroeger gegeven. We
kunnen wel niet over het algemeen spreken,want sommige leerkrachten zijn wel
gedreven. De meesten niet, waardoor het makkelijk is om daar in het algemeen
over te babbelen. Maar weet dat er ook leerkrachten met liefde voor het beroep
bestaan in India. De leerkrachten zijn regelmatig aanwezig waardoor er dan een
vrijwilliger op de klas komt passen of de leerlingen worden verdeeld over
andere klassen. Schooluitstapjes of
picknicken worden bijna van de ene op de andere dag geregeld en de leerkrachten
weten soms zelf niet wat van hen die dag verwacht wordt.
In de school kan je een soort hierarchie beschrijven. Aan de
basis heb je de anciellery. Dit zijn verzorgers die de kinderen eten geven en
naar het toilet brengen, de kinderen vanuit de rolstoel in hun stoel zetten en
omgekeerd, kuisen, opruimen, … . Daarboven heb je de administratie die alles
bijhouden. Er zijn ook veel vrijwilligers waar Adapt beroep op doet. Zij helpen
in de klas met individuele begeleiding of schrijven cursussen over of helpen
met huiswerk, … veel taken voor hun. Daarboven de leerkrachten die dus les
geven. Zij nemen zelden de kinderen uit hun rolstoel. Ze geven de kinderen wel
eten. Daarboven heb je de therapeuten, bv: fysiotherapie, logopedie,
psychologe, … . Dit is kort beschreven hoe het allemaal in elkaar zit. Buiten
deze mensen heb je nog verschillende andere belangrijke personen zoals een
communicatie therapeute, een computerverantwoordelijke, … Adapt heeft volwassenen
met een beperking werk waardoor in de administratie er een paar zijn en veel
vrijwilligers een beperking hebben.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten