vrijdag 12 april 2013

Schoolervaring inleiding


De reden waarom we hier zijn, is natuurlijk onze stage. We hebben er nog niet veel over geschreven omdat we wilden afwachten. Het heeft lang geduurd voordat we alle drie gesetteld waren en ons takenpakket kregen. ADAPT is een voorziening die staat voor: Able, Disable, All People Together. Het bestaat uit 4 afdelingen: school voor buitengewoon onderwijs, volwassenwerking, schooltjes in de slums en therapie voor mensen met een beperking. Wij werken in de school voor buitengewoon onderwijs.  De school bestaat uit 2 afdelingen. Het ene: Bandra is in hetzelfde gebouw als onze hostel. Er zijn meer kinderen met een beperking aanwezig dan zonder, ook meer volwassenen lopen hier rond. De kinderen zijn opgedeeld op hun ontwikkelings- en verstandelijk niveau. De leeftijden komen ongeveer overeen, maar niet helemaal. De tweede afdeling is Colaba. Dit is bereikbaar met een busrit van een uur. In het terugkeren doen we er zelfs bijna 2u over door al het verkeer. Ondertussen kunnen we met de schoolbus naar een punt rijden dat veel sneller gaat. Daar zetten ze ons af en moeten we de rikshaw nog eventjes nemen. We sparen iedere keer een dik halfuur uit. In colaba zijn er veel normale kindjes en enkelen met een beperking. Enkel de ouderen spreken goed Engels.
Het gewone schoolleven is hier helemaal anders dan in BelgiĆ«. We denken zelfs dat ze het woord ‘structuur’ niet kennen. De leerkrachten hebben allemaal een timetable, maar niemand houdt zich eraan. Wanneer de leerkrachten geen zin in iets hebben, doen ze ofwel iets anders ofwel helemaal niets. De break en lunch wordt vaak veel vroeger gegeven. We kunnen wel niet over het algemeen spreken,want sommige leerkrachten zijn wel gedreven. De meesten niet, waardoor het makkelijk is om daar in het algemeen over te babbelen. Maar weet dat er ook leerkrachten met liefde voor het beroep bestaan in India. De leerkrachten zijn regelmatig aanwezig waardoor er dan een vrijwilliger op de klas komt passen of de leerlingen worden verdeeld over andere klassen.  Schooluitstapjes of picknicken worden bijna van de ene op de andere dag geregeld en de leerkrachten weten soms zelf niet wat van hen die dag verwacht wordt.
In de school kan je een soort hierarchie beschrijven. Aan de basis heb je de anciellery. Dit zijn verzorgers die de kinderen eten geven en naar het toilet brengen, de kinderen vanuit de rolstoel in hun stoel zetten en omgekeerd, kuisen, opruimen, … . Daarboven heb je de administratie die alles bijhouden. Er zijn ook veel vrijwilligers waar Adapt beroep op doet. Zij helpen in de klas met individuele begeleiding of schrijven cursussen over of helpen met huiswerk, … veel taken voor hun. Daarboven de leerkrachten die dus les geven. Zij nemen zelden de kinderen uit hun rolstoel. Ze geven de kinderen wel eten. Daarboven heb je de therapeuten, bv: fysiotherapie, logopedie, psychologe, … . Dit is kort beschreven hoe het allemaal in elkaar zit. Buiten deze mensen heb je nog verschillende andere belangrijke personen zoals een communicatie therapeute, een computerverantwoordelijke, … Adapt heeft volwassenen met een beperking werk waardoor in de administratie er een paar zijn en veel vrijwilligers een beperking hebben.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten