Aan de stijl van
de leerkrachten in het algemeen was het in het begin enorm wennen. De
leerkracht waar ik bij sta in Bandra valt heel goed mee. Ze geeft echt les,
blijft in de klas gedurende de lesuren en is lief voor de kinderen. Telkens
wanneer ik iets voorstel of vertel waar ik aan bezig ben zegt ze 'ok'. Ik ben
er nog niet uit of dit wil zeggen dat ze goed vindt wat ik doe of ze me gewoon
niet begrijpt.
De leerkracht van
de klas waar ik bij sta in Colaba is een ander paar mouwen. Ze is zeer vaak
niet aanwezig in de klas. Vaak zit ze in haar lokaaltje ernaast en is ze sessie
aan het voorbereiden voor de kinderen met autisme die ze individueel begeleid.
Ondertussen wachten de kinderen in haar klas tot ze klaar is. Telkens wanneer
ik haar zie heeft ze nieuwe werkjes voor me. Die bestaan vooral uit het
uitprinten en lamineren van visualisaties in de klas. Ze verzint ook vaak
'excuses' om niet te moeten werken. Zo had ze last van haar spieren door het
veranderende weer, heeft ze rugpijn, moet ze voor haar man zorgen, is ze bezig
aan een ander project of is ze familie gaan bezoeken. Het komt er dus vaak op
neer dat ik alleen voor de klas sta. Wanneer ze wel in de klas aanwezig is,
laat ze de kinderen puzzels maken. Er zijn in totaal een twintigtal puzzels en
10 kinderen. De kinderen kennen ze dus allemaal al vanbuiten.
In Bandra sta ik
maandag, woensdag en vrijdag in een klas met 8 kinderen tussen de 9 en de 12
jaar oud. De kinderen hebben verschillende beperkingen. De kinderen waar ik mee
werk zijn een jongen met ADHD en een meisje met het syndroom van Down en ADHD.
In het begin deed ik met hen oefeningen om hun aandacht langer te leren
vasthouden. Nu zijn we vooral aan het voorbereiden en herhalen voor de komende
examens. Met Adil, de jongen met ADHD, klikte het meteen. Hij krijgt van de
leerkracht vaak een pauze om wat stoom af te blazen en dan gaan we een
wandelingetje maken, spelen we tikkertje op de speelplaats of laat ik hem een
beetje tegen mijn handen boksen.
Vidhi, het
meisje, is nogal een karaktertje.
Wanneer ik bijvoorbeeld in het begin van de stage naast haar ging zitten in de
klas, stond ze op en ging ergens anders zitten. Ook werkte ze bijvoorbeeld net
zo lang tegen tot de leerkracht moest tussen komen, waarna ze in dertig
seconden weer braaf op haar plaats zat en mee deed met de les. Wanneer ik dan
weer met haar probeerde te werken begon het hele spel opnieuw. Ze nam het
materiaal af, stak het in de kast of in haar zakken, ging haar in een hoekje
van de klas zetten met haar rug naar mij of liep de klas uit. Een mooi
voorbeeld van hoe ze is: Eline, Laurence en ik moesten naar een presentatie in
het auditorium en liepen mijn klas voorbij. Vidhi zat buiten en zag ons voorbij
komen. Ze ging naar Eline en Laurence, gaf hen een knuffel, keek naar me en liep
me voorbij de klas in. Nu naar het einde van de stage toe kent ze me al beter
en loopt ze niet meer weg. Kaarten, scharen en puzzelstukken verdwijnen wel nog
regelmatig.
In Colaba vind ik
vooral Aslam een geweldige aanwinst in de klas. Hij kan niet spreken, maar
begrijpt Engels zeer goed en moet steeds lachen om mijn mopjes. Door ja/nee
vragen te stellen kan ik goed met hem communiceren. Ook Ketan kan niet spreken
of lopen, maar begrijpt alles wat ik zeg. Verder zijn er in de klas twee
jongens die kunnen spreken. Dit is meestal wel in Hindi. Deze twee jongens
moeten de leerkracht vaak helpen waardoor ze denken dat ze meer mogen dan de
andere kinderen in de klas. Dit kan soms eens botsen. Er zitten in de klas vier
meisjes. Die zijn zeer rustig en meegaand.
Met deze klas ben ik mee op tweedaagse geweest. Dit zorgt meteen voor een betere band met de kinderen.
Met deze klas ben ik mee op tweedaagse geweest. Dit zorgt meteen voor een betere band met de kinderen.
Al bij al is het
een kwestie van de kinderen te leren kennen en nieuwe manieren te vinden om te
communiceren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten